WAT WORDT ER VAN MIJ VERWACHT
Hoe gaan we met elkaar om?
Het werken in dienst van een overheidsorganisatie brengt extra aandachtspunten met zich mee. Goed ambtenaarschap is daarbij een voorwaarde. Om hieraan meer inhoud en duidelijkheid te geven, heeft Omgevingsdienst de Vallei de gedragscode integriteit geformuleerd.
Basiswaarden De gedragscode gaat uit van de basiswaarden: gerechtigheid, betrouwbaarheid en democratie (openheid en transparantie). In de gedragscode vind je niet alleen algemene uitspraken over professionaliteit, vertrouwelijkheid, correct optreden, houden aan wettelijke voorschriften en dergelijke, maar ook praktische bepalingen over nevenwerkzaamheden, het aannemen van geschenken, het omgaan met informatie en belangenverstrengeling. Ambtseed of -belofte In het kader van ambtelijke integriteit leggen nieuwe medewerkers bij de OddV de ambtseed, of -belofte af. In de ambtseed wordt verwezen naar deze gedragscode integriteit.
Vertrouwenspersoon De vertrouwenspersoon voor OddV is Geurt Wolbers. Hij is bereikbaar telefonisch bereikbaar via 088 – 116 98 85 en per e-mail via vertrouwenspersoon@oddevallei.nl. Informatie over de taken van de vertrouwenspersoon lees je op MijnValleinet.
Valleiwerken
Wat is Valleiwerken?
Bij OddV werken we volgens de principes van het ‘Valleiwerken’. Bij de invoering van Valleiwerken in 2014 lag de focus op resultaatgericht en taakverantwoordelijk werken. Daarna hebben we die focus uitgebreid en voegden we de kwaliteiten dienstverlenend, professioneel en in verbinding toe.
Wat houdt Valleiwerken voor onze organisatie, collega's, klanten en partners?
Resultaatgerichtheid
- We formuleren heldere doelstellingen en resultaten zodat er gehandeld kan worden om deze te bereiken.
- Aan het begin van ieder kalenderjaar bespreken manager en medewerker met elkaar wat de verwachtingen zijn ten aanzien van zijn of haar werk.
- De afspraken zijn helder en concreet.
- De afspraken komen met regelmaat terug in de gesprekken die gevoerd worden en aan het einde van het jaar worden de doelstellingen en resultaten geëvalueerd.
Taakverantwoordelijk
- Houdt zich aan en voelt zich verantwoordelijk voor zijn of haar taak
- Komt bijbehorende gemaakte afspraken na
- Is in staat de gevolgen te accepteren die voortvloeien uit het eigen handelen.
- Heeft in zijn of haar functie verantwoordelijkheid voor te ondernemen acties in relatie tot de te realiseren taakstelling binnen de doelstelling van de organisatie
Dienstverlenend
- We staan dichtbij de maatschappij en maken gemakkelijk contact.
- Waar het kan kiezen we voor persoonlijk contact in plaats van een mail of brief.
- We kijken verder dan de letter van de wet, denken mee met de klant en dragen alternatieven voor een plan aan. Afweging van belangen kan betekenen dat er van de regel wordt afgeweken
- Bijdragen aan een gezonde en veilige leefomgeving staat centraal in ons werk en is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de omgevingsdienst.
Professioneel
- Het management zorgt voor een werkomgeving waarin medewerkers zich veilig en gewaardeerd voelen en ondersteunt medewerkers om hun werk zelfstandig en zo goed mogelijk te kunnen uitvoeren.
- Er is ruimte voor individuele ontwikkeling en voor teamontwikkeling.
- De afgesproken productie wordt op een voldoende kwaliteitsniveau geleverd. Ontstaat hierin een vertraging of ontstaan er problemen, dan worden deze tijdig gemeld.
- Medewerkers zijn verantwoordelijk voor hun duurzame inzetbaarheid door te reflecteren, geregeld te overleggen met de manager en MT en door het bijhouden van kennis via opleidingen en trainingen.
In verbinding
- In onze dienstverlening zoeken we actief verbinding met klanten, collega’s en partners.
- Collega’s en managers kennen elkaar en vertrouwen elkaar.
- Er is ruimte voor overleg, begrip, feedback en samenwerking tussen medewerkers onderling en tussen medewerkers en managers.
- Collega’s zijn bereikbaar en benaderbaar, zorgen voor een warme overdracht en zoeken elkaar gemakkelijk persoonlijk op.
- Manager en medewerker zijn met elkaar in verbinding over te behalen resultaten.
- Manager en medewerker weten van elkaar wat er speelt, lossen samen problemen op en maken afspraken over gedrag en kwalitatief goed werken.
- Manager en medewerker werken gezamenlijk aan het verbeteren van de processen en hebben inzicht in de plus- en minpunten. Het is belangrijker om de plus te vergroten dan de min te verkleinen.
Planning & realisatie
- We houden de registratie van gerealiseerde producten en verleende diensten goed bij omdat onze financiering hiervan afhankelijk is.
- We maken jaarlijks een uitvoeringsplan waarin de te leveren producten en diensten zijn vastgelegd.
- We maken maandelijks de gerealiseerde productie inzichtelijk.
- We rapporteren driemaal per jaar de voortgang naar de partners.
VALLEI WERKEN
Kwaliteitscriteria
Een professionele kwaliteit van de uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH), dat is wat de samenleving van de overheid verwacht. De regelgeving in het Wabo-domein is ingewikkeld. Eenduidige kwaliteitscriteria maken de uitvoering een stuk eenduidiger. Doel is om de uitvoering inzichtelijk en voorspelbaar te maken.
Audit
Bij de invoering van de kwaliteitscriteria is met alle collega’s een audit gedaan om vast te stellen in hoeverre er reeds aan de kwaliteitscriteria werd voldaan. Hierbij is gekeken of er voldoende deskundigheid en ‘vlieguren’ (frequente uitvoering) aanwezig zijn om de taken adequaat uit te kunnen voeren. Ook met nieuwe collega’s wordt in de eerste periode bij OddV deze audit uitgevoerd en wordt er een e-portfolio aangemaakt.
Opleidingsplan
Aan het e-portfolio is een (individueel) opleidingsplan gekoppeld met concrete acties voor de praktijk. Daarnaast wordt structureel gewerkt aan het volgen van de juiste opleidingen. Om ook blijvend te voldoen aan de kwaliteitscriteria is afgesproken om een vorm van permanent leren toe te passen. Met permanent leren wordt bedoeld dat je bepaalde cursussen eens in de zoveel tijd herhaalt en actuele ontwikkelingen bijleert. Zo blijf je altijd up-to-date qua kennis.
Houd je e-portfolio zelf actueel
Je manager bespreekt tijdens de jaarlijkse hr-gesprekken (ook) de voortgang van jouw individuele situatie bij de kwaliteitscriteria. Het is daarom van belang dat je je eigen e-portfolio actueel houdt. Nieuw behaalde certificaten kun je uploaden en daarmee aantonen dat je voldoet op bepaalde terreinen.
Je ontvangt een uitnodiging voor een informatiebijeenkomst over de kwaliteitscriteria en de audit.