Zaanstad maakt de BLITTS

Hij heeft het geweten: met BLITTS bedacht Yousuf Yousufi iets waar burgers en gemeenten echt wat aan hebben. Zo zeer zelfs, dat hij met BLITTS de Gemeente Pioniers Award won. Gemeenten uit het hele land willen van Yousuf alles weten over BLITTS. Zo’n snelservice-applicatie, ja, dat willen zij voor hun burgers ook wel. Wie is Yousuf en wat is BLITTS?

Continu verbeteren

Yousuf werkt bij de gemeente Zaanstad als adviseur Vergunningencentrum en projectleider Ketensamenwerking voor omgevingsvergunningen. Hij is ervan overtuigd dat gemeenten hun dienstverlening continu kunnen en moeten verbeteren. Voor Zaanstads programma Omgevingswet bedacht hij zo BLITTS: een webapplicatie waarmee particulieren een vergunning kunnen aanvragen voor kleine bouwwerken. Het gaat dan om aanvragen voor een dakkapel, aanbouw, bijgebouw, erfafscheiding, kozijn- of gevelwijziging, dakraam of zonnepaneel.


Sneller en goedkoper

Met BLITTS verloopt zo’n vergunningaanvraag veel sneller. De tijdwinst behaal je alleen al doordat je de aanvraag gewoon thuis kunt doen. Kun je alle vragen van BLITTS beantwoorden, dan krijg je direct de uitslag. Als de aanvraag vergunning-vrij blijkt te zijn, dan kun je daarvan meteen een verklaring downloaden. Wordt de aanvraag goedgekeurd, dan ontvang je de vergunning binnen vijf werkdagen.


Bovendien scheelt BLITTS geld. Voor bijvoorbeeld een dakkapel rolt er namelijk ook nog eens een bouwtekening uit. Daarvoor hoef je dus niet langer een architect in de arm te nemen. Ook de gemeente is goedkoper uit. Elke BLITTS-vergunning is gegarandeerd volgens de regels. De gemeente hoeft dus alleen nog maar steekproeven te doen. Dat is een stuk goedkoper dan een aparte controle van elke vergunningaanvraag.

Simpel

Gemeenten zien het licht. Als dit voor zoiets complex als vergunningen al kan, wat kan er dan nog meer? Yousuf voorspelt: “Andere producten zullen volgen: kapvergunningen en producten uit de Algemene Plaatselijke Verordening.” Hij ziet nog twee andere grote kansen voor een betere dienstverlening: de verbetering van de informatievoorziening en simpeler taalgebruik.


Ook van die verbeterde informatievoorziening is BLITTS een goed voorbeeld. De applicatie laat namelijk direct zien wat je moet doen als gegevens niet kloppen of onvolledig zijn. Goede informatie en simpel taalgebruik liggen in elkaars verlengde, volgens Yousuf. In de gemeentelijke praktijk ziet hij teksten die juridisch helemaal dichtgetimmerd zijn. Zulke teksten houden wel stand voor de rechter, maar zijn voor burgers meestal onleesbaar.


Het is eigenlijk heel eenvoudig: “Wat je niet snapt, kun je niet weten. En als iemand niet weet dat hij iets verkeerd doet, kun je hem er ook niet op aanspreken.” Yousuf heeft een droom: “Alle beschikkingen op een A4 in leesbare taal.” Maar dat is een volgend project. Nu eerst BLITTS verder in de wereld zetten en met alle partners – de gemeente, de leverancier en vakafdelingen – blijven verbeteren.


Meer weten over BLITTS? Kijk hoe het werkt.